top of page

Kas attīstošās rotaļlietas padara par attīstošām?

Daudzi vecāki dzīvo šaubās - vai es ieguldu pietiekami sava bērna attīstībā? Vai netiek kaut kas nokavēts vai sasteigts? Mums, mammām un tētiem, reizēm piemirstas, ka katra mūsu pastaiga un kopā pavadītais brīdis ar bērnu var kļūt bērnam par brīnišķīgu atklājumu laiku, jo iepazīt sajūtu pieredzē ir pareizākā pieeja bērna attīstīšanai agrīnā vecumā. Te vajadzīgas vien divas lietas - pieaugušo fantāzija un vēlme sekot sava bērna interesēm.


Pedagoģe, psiholoģe un vairāku grāmatu autore Anna Bikova savā grāmatā " "Ideālas mammas" attīstošās nodarbības" dalās ieteikumos 1-6 gadus vecu bērnu vecākiem.


Attīstošā peļķe


"No kabatas esošā bankomāta čeka es izveidoju mazu kuģīti. Rotaļāšanās ar to prasīs vismaz 20 minūtes, ko pavadīsim pie peļķes. Veselas 20 minūtes? Ko tik ilgi var darīt ar papīra kuģīti? Lūk, ko. Palaidīsim kuģīti tālajā ceļā. Skaitīsim dzejoļus par kuģiem, veltot tos varonīgiem jūrasbraucējiem, - tas attīsta valodu. Ak, mums kuģis peld bez apkalpes! Nekādu problēmu, nokritušās priežu skujas būs apkalpe - tas, lai attīstītu fantāziju. Katru skujiņu dēlēns ieliek kuģītī ļoti kārtīgi, pēc kārtas, saņemdams to divos pirkstiņos,- tas attīsta sīko motoriku. Tagad izskaitīsim drosmīgās komandas jūrniekus - tas attūstīs sapratni par saskaitīšanu. Pūtīsim uz kuģīti, tēlojot vēju,- tā būs artikulējošā fizkultūra runas aparāta attīstīšanai. Vēl pāris reižu noskaitīsim dzejolīti par kuģīti - tas attīstīs atmiņu. Vēl mēs ūdenī laidīsim dažādus atrastos priekšmetus, pārbaudot to peldētspēju. Pudeles korķis - peldēs vai nogrims? Un kā būs ar skaidu? Mūsu jūrā, tas ir - peļķē, parādās liels pirātu kuģis, un sākas liela jūras kauja. Mūsu uzdevums ir nosargāt kuģi ar skujiņām (jūras ceļotājiem) no pirātiem, un mēs sākam mest maziņus akmentiņus, cenšoties trāpīt pirātu kuģim. Tas attīsta precizitāti."


Attīstošas rotaļlietas var būt VISAS rotaļlietas


"Pareizāks formulējums, kas vecākiem būtu jāzina, ir nevis "attīstoša rotaļlieta", bet gan rotaļlieta, kam piemīt attīstošs potenciāls". Attīsta ne jau rotaļlieta, bet bet bērna kontaktēšanās ar vecākiem, piesaistes personām. Ir ļoti maz rotaļlietu, kuras var bērnā kaut ko attīstīt bez pieaugušo līdzdalības. Un tas ir labi. Ir labi, ja bērni un pieaugušie komunicē. Ir labi, ka nevar iztikt bez šī garīgā kontakta, lai bērns pilnvērtīgi attīstītos. Arī parasts plastmasas spainītis un lāpstiņa vecāku rokās var kļūt super attīstoši. Vecāki var demonstrēt bērnam dažādu pieredzi, izmantojot ūdeni, smiltis, zemi vai sniegu. Kas notiks ar smiltīm, ja tās iebērs ūdenī? Un kas notiks, ja sniegu ieliks spainītī ar ūdeni? Izrādās, kas sniegs nemainā ūdens krāsu! Un akmeņi nemaina ūdens krāsu. Bet zeme - maina. Kāpēc?"


Attīstošo skoliņu lielākā vērtība


"Attīstības skoliņu vērtība ir tieši vecāku attīstošā potenciāla paaugstināšanā. Ieinteresētība notiekošajā (līdzdarbošanās nodarbībās, attiecības ar pedagogu un citiem vecākiem) svarīga, lai noņemtu iekšējo spriedzi, lai gūtu pārliecību: "Es esmu gana laba mamma. Es pievēršu uzmanību sava bērna attīstībai. Nākotnē ar viņu viss būs kārtībā." Un tik bieži ažiotāža ap bērna agrīno attīstīšanu mazinās ar otrā bērna piedzimšanu. Bažas par to, vai "es esmu gana laba mamma", vairs neliek meklēt jaunus resursus. Zudušas bažas un spriedze, zudušas kartītes, saraksti, kas noteica, kad un ar ko nodarboties, zudis prieks dzīties pēc "attīstošiem palīglīdzekļiem", zudusi paniskā salīdzināšana: "Petroviem Ļiza jau dzejoļus deklamē, bet mūsējais vēl teikumos nerunā. Vairāk laika jāvelta nodarbībām!" Dominē miers, kas pamatos uz novērojumiem: "Ja bērns kaut kur atpaliek no vienaudžiem, iespējams, ka kaut kādā citā lietā viņš ir pārāks.""

Aizņemtai mammai nav laika organizēt bērnam īpašas nodarbības. Viņa vienkārši ļauj bērnam kopā gatavot: veidot pīrādziņus, lentītes, ābolu kūciņas.. Un tas ir brīnišķīgi!

Radošās domāšanas attīstība


"Mācēt zīmēt un būt radošam - tas nav viens un tas pats. Var mācēt gleznot (skaisti pārzīmēt), taču tajā pašā laikā nebūt radošam cilvēkam. "Tagad iemērcam otiņu zilā guašā un nokrāsojam fonu. Uz šī fona zīmējam koka stumbru. Tā - un tagad zariņus.." Tā ir mācīšanās zīmēt, bet tā nav jaunrade! Jaunrade ir tad, kad tavs zīmējums nav tāds pats kā visiem, ne arī tāds, kādu pats zīmēji vēl vakar. Tas nenozīmē, ka nav jāmācās zīmēšanas pamati, ir jāsaprot, ka zīmēšana pati par sevi radošo domāšanu neveicina."


Izzinošā interese attīstās nevis tad, kad mamma parāda bērnam pienenes attēlu un pasaka: "Tā ir pienene", bet tad, kad bērns, ziņkāres vadīts, norauj pieneni, pasmaržo to, pagaršo un skien parādīt to mammai.

Kur rodas gudri bērni?


"No kā ir atkarīga bērna spēja mācīties? Bez šaubām, ka liela nozīme ir iedzimtībai, - un tas ir faktors, kuru vecāki nevar ietekmēt, kas atnāca, tas atnāca. Taču ir vēl citi nosacījumi, kas tiešā veidā ir atkarīgi no vecāku un vecvecāku pūlēm. Ko piedāvāt mazulim, lai vēlāk viņam būtu labas sekmes? Vai to var ietekmēt? Šie jautājumi uztrauc ne tikai vecākus, bet arī zinātniekus. Tika veikti pētījumi, kuru laikā konstatēja tiešu sakarību starp piecu un desmit gadu vecu bērnu intelektu. Bērni, kuriem bija labi rezultāti piecos gados, tikpat augstu novērtējumu saņēma arī pildot testu desmit gadu vecumā. Bet 1-2 gadus veciem bērniem sakarība netika noteikta - mazuļi intelekta rādītāji nekādi nesaistījās ar vēlāka vecuma testu rezultātiem. Kāpēc? Jo intelekta attīstību galvenokārt ietekmē spēja noturēt uzmanību. Pie tam - noturēt uzmanību, kas rodas bērnā pašā, no personiskās aktivitātes un gribas, ne tikai kā atbilde uz ārējiem kairinātājiem. Tāpēc mazajā vecumā tik vērtīgas spēles ir "Ku-kū", "Paslēpes", "Bet kur ir rociņas?", "Uzmini, kurā rokā!" un citas, kas rada emocijas, kas savukārt palīdz bērnam noturēt uzmanību."


Vairāk lasi patiešām vērtīgajā un humorīgajā grāmatiņā! Par to, kā palīdzēt bērnam sākt runāt, kādas rotaļas var būt īpaši vērtīgas, kā sevi motivēt nodarbībām ar bērnu, kāpēc mācīt bērnam krist, kādas ir prioritātes labākai bērna attīstībai katrā vecumposmā - un vēl, un vēl!

454 views0 comments

Recent Posts

See All

Comments


bottom of page